17 Temmuz 2014 Perşembe

ULUCANLAR CEZAEVİ MÜZESİ

ULUCANLAR CEZAEVİ
Canınızı sıkmak istemem ama...Bu ülkede herşey laylaylom değil maalesef....Bugün sizlere Haftasonu yaptığımız geziden bahsetmek istiyorum.
 Uzun yıllar boyunca Türkiye Cumhuriyetinin tarihine yön vermiş, siyasilerin, düşünenlerin,yazanların, okuyanların, bu yüzden suçlu sayılanların, yolunun mutlaka bu cezaevine düşürüldüğü, kanlı isyanlara tanıklık eden, ömürlerini tüketenlerin hazin hikayesinin geçtiği mekanı anlatmaya çalışacağım...
Anlatırken yaşadıklarımı  ne kadar yansıtabilirim bilemiyorum....Çok acı çünkü....
ULUCANLAR CEZAEVİ

 Cezaevinin kapısında bu yazı karşıladı bizi

ULUCANLAR CEZAEVİ
 Burası Hilton koğuşu..2 katlı...2 yataklı ve 4 yataklı koğuşları var.Kimler kalmamış ki; Bülent Ecevit, Metin Toker,Osman Bölükbaşı,Necip Fazıl Kısakürek, Cevat Şakir Kabaağaçlı (Halikarnas Balıkçısı),Fakir Baykurt (Yılanların öcü'nün yazarı).......
HİLTON KOĞUŞU

Hilton koğuşunun içi


ULUCANLAR CEZAEVİ

Küçücük odalar, soba yok....


ULUCANLAR CEZAEVİ
 En uzun sokak burasıymış o yüzden en hızlı volta burada atılırmış.Koğuş ağaları volta atarken diğer mahkumlar duvarın dibine geçermiş.


ULUCANLAR CEZAEVİ
 Hilton koğuşunun sağ tarafında Müşahede odaları var.İçeride bal mumu heykeller ve seslendirme var. Dehşete kapıldık.
ULUCANLAR CEZAEVİ

ULUCANLAR CEZAEVİ

Bal mumu heykelleri yapan sanatçı kimse, çok taktir ediyorum kendisini... ifadeler ancak bu kadar güzel yansıtılabilirdi.
ULUCANLAR CEZAEVİ HÜCRE

Tecrit koğuşunun içi.. sol tarafta sıra sıra hücreler içerisi karanlık,hücrelerin dışarıdaki pencereleri bile demir levhalarla kapatılmış küçücük kapı pencerelerinden içeri baktığınızda ancak flaşlarla mahkum bal mumu heykellerin hüzünlü hikayelerini görüyorsunuz..Yerlerde fareler

ULUCANLAR CEZAEVİ

ULUCANLAR CEZAEVİ



ULUCANLAR CEZAEVİ
Eğitim Kültür Salonu olarak adlandırılan salonda yakın tarihimizin yaşananları belgesel olarak gösteriliyor.
ULUCANLAR CEZAEVİ

Bu cezaevinde sadece düşüncesi yüzünden içeri atılanlar yok tabii, Adli suçlularda çok fazla... "Şeftali sokağı" olarak adlandırılan bu koridorun hikayesini yazmak istemiyorum..
DENİZ GEZMİŞ

Avlularda buradan gelip geçenlerin fotoğrafları var..
Sol başta Deniz Gezmiş tutuklanıp Ulucanlar Cezaevine götürülürken (1971)
Ulucanlar Cezaevi Yılmaz Güney (1974)
Duruşma esnasında Yusuf Aslan (1972)
 Yusuf Aslan,Deniz Gezmiş,Hüseyin İnan'ın idamlarından önce son fotoğrafları Mayıs 1972
SEVİM ONURSAL




Sevim Onursal'ın koğuş arkadaşları ile fotoğrafı ve cezaevini anlatan çizimleri..
Bir röportajda arkadaşları
Onursal’ı şöyle anlatıyor: 
Hiçbir zaman parka giymedi, ayağına postal geçirmedi. ‘Bunlar olmadan da devrimci olunur’ derdi. Hepimizden her zaman bir adım öndeydi. Bütün mitinglere gitti, yürüyüşlere katıldı ama rock konserlerini de hiç kaçırmadı, atlıkarıncalara, dönme dolaplara da bindi.”
Erman Okay’da “Ve o, Ankara’nın en güzel kadınıydı.” demiş.

ULUCANLAR CEZAEVİ


Hüküm kağıtları ve altta Deniz Gezmiş'in radyosu



İDAM EDİLENLER

Solda Deniz Gezmiş'in hırkası, arkadaki defter Gezmiş'in Roma Hukuku dersine ait notları,Hüseyin İnan'ın  asıldığı zaman üzerinde olan atleti, cebinden çıkan sigarası,kibriti, 3 lira parası, Yusuf Aslan'ın orijinal evrakları ve kaşkolu

ULUCANLAR CEZAEVİ

Hapishane berberi

DAR AĞACI

Artık hapsedilen dar ağacı

İDAM EDİLENLER

Ben bu memleketi anlamıyorum zaten.. bazıları darbe yapar muhalifler asılır.Sonra darbeye teşebbüs etti diye askerler asılır.12 Eylül zamanında eşitlik olsun diye bir sağcılardan bir solculardan asılır. Mesela  Necdet Adalı, Mustafa Pehlivanoğlu....
O bunu suçlar... bu onu....Ülkenin değerleri birbirleriyle uğraşırken Adli suçlularla uğraşmaya fırsat kalmaz böylece..

ULUCANLAR CEZAEVİ
Sıra sıra görüşme odaları 
ULUCANLAR CEZAEVİ


HİLTON KOĞUŞU

Hilton koğuşundan manzara


UÇURTMAYI VURMASINLAR

Hapishanenin mahkum çocukları


Uçurtmayı vurmasınlar yıllar önce seyrettiğim ama hala etkisinden kurtuladığım bir filmdir.
Ulucanlar cezaevinde kalan Feride Çiçekoğlu tarafından tahliyesinden sonra  kaleme alınan Uçurtmayı Vurmasınlar romanından senaryolaştırılmıştır. Barış'ın"ben altıma işedim, miki işedi" repliği ile hafızama kazınan filmdir.... 

Beş yaşındaki bir çocuğun gözüyle kadınlar hapishanesinin ve sevginin öyküsüdür anlatılan. Küçük Barış'ın (Ozan Bilen) bu dört duvar arasında ne suçu vardır ki? Oysa esrardan tutuklanan annesi değil midir? Barış henüz algılayamadığı bir garip dünyanın içinde, her yanı soğuk ve sağır duvarlarla çevrili bir hapishane avlusunda gökyüzünü ve özgürlük uçurtmalarını gözlemektedir. İnci'si (Nur Sürer), Özgürlüğüne kavuştuktan sonra bir gün uçurtma olup geri döneceğine söz vermemiş midir?

Yeni nesil için söylüyorum mutlaka izlenilmesi gereken, muhteşem bir filmdir. Benim jenerasyon zaten tekrar tekrar seyretmiş, eminim ağlaya ağlaya da gözleri şişmiştir.


İSPİRTO OCAĞI
1974-1976 yılları arasında kullanılan ve çok kıymetli olduğundan dolayı koğuş ağasına zimmetlenen ispirto ocağı
CEZAEVİ DUVAR YAZISI

Duvar yazıları

CEZAEVİ KOĞUŞU
Koğuş ağasının köşesi



NECİP FAZIL KISAKÜREK

Necip Fazıl Kısakürek ve annesinin birbirlerine yazdıkları notlar

ALBAY TALAT AYDEMİR


HÜRRİYET GAZETESİ YILDIRIM BASKI
Müze olması kesinlikle çok doğru bir kararmış...http://www.altindag.bel.tr/ 'ı tebrik ediyorum.
Ulucanlar Cezaevi’nde yaşananların hafızalardan silinmemesi ve aynı acıların hiçbir zaman yaşanmaması dileğiyle
                                                                          Sevgilerimle

22 yorum:

  1. Sertaç okurken bile tüylerim diken diken oldu bir insanın sırf düşüncelerinden dolayı ölüm kararı verilmesini , idama götürülürken neler hissedebileceğini düşündüm çok acı olmalı ve büyük bir haksızlık o yüzden bir türlü cesaret edemiyorum oraya gitmeye ayrıca uçurtmayı vurmasınlar bence türk sinema tarihindeki en önemli filmlerden biri izlediğim dönemde çok etkilenmiştim paylaşım için teşekkürler sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Meltem bazı insanlara büyük haksızlıklar yapılmış..Ne diyebilirim ki Allah affetsin..sevgiler

      Sil
  2. Fotograflara bakarken, yazilari okurken tuylerim urperdi :( Ne kadar aci, hic bir sucu olmayan insanlarin canlari ile cezalandirilmalari :( Umarim hayatlarini bos yere kaybetmis olmasinlar. O kadar cok soylenecek sey var ki :(
    Bu guzel yazi dizisi icin cok tesekkur ederim Sertac, zevkle okudum. Imkan bulsam mutlaka ziyaret etmek isterim. Muze olmasina da ayrica sevindim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ziyaret etmeni isterim Sinem...Senin için farklı bir bakış açısı olacaktır.o taşa duvara yansımış sanki ıstırabın acısı :( sevgiler

      Sil
  3. tüylerim diken diken okudum ve baktım fotolara:( en çokta içim yanan o gencecik çocuklara:( söylenecek çok şey var ama susmak en iyisi galiba.. nefis bir paylaşım emeğine sağlık! en kısa sürede bende çocuklarımı alıp oraya gideceğim.. sevgilerimle,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sebuş bende çocuklarımla gittim..Görmek daha çok etkili oluyor onlar için
      bir de uçurtmayı vurmasınların filmini seyrederlerse gördükleri pekişir diye düşünüyorum.sevgiler

      Sil
  4. 'umuda kurşun işlemez'
    sertaçcım içim sızlamaz mı,hep sızlıyor bütün canların yaşadığı eziyete,hastane acısından,duygu acısına,özgürlük acısından,can acısına:(
    diyorsun ya biz nasıl memleketiz!
    ben de diyorum ki içinde kaypak olanların çoğunlukta olduğu,diğerlerinin ya yaşarken,ya görürken acı çektiği bir memlekette yaşıyoruz,bunu da haediyoruz.
    'bal tutan parmağını yalarken tepki göstermek yerine bigün ben de yalarım diyerek bekleyen aç gözlülerin memleketindeyiz.
    daha çok para gelsin diye bir bilemedin ikisinde oturabileceğin ev
    yeterli olmayan daha alan daha alan ve sonra kira paralarını istifleyen insanların memleketindeyiz.
    hee hepsi mi,işte bi kaç kişi var birbirine tutunmaya çalışan.
    offf,ben de sabah sabah bozdum yaa!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru haklısın Havvacım çıkar peşinde insanımız..Büyük bir dönüşüm yaşadık .Ne zaman böyle olduk anlamadım.
      Bazen bir kişi bile bazı şeyleri değiştirebilir.Oysa biz bir avucuz... sevgiler

      Sil
  5. Tüylerim diken diken oldu..Ne kadar iyi yapmışsın belegeleyip aktarmakla Sertaç..Hilton koğuşu bile trajikomik!...Filmi ise küçükken izlemiştim,aklımda bile kalmadı şu bilinçle tekrar izlenmeli belkide...
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deniz Hilton koğuşunda üst düzey kalırmış Başbakanlar,Bakanlar,Yazarlar...O yüzden adı Hilton ...Koğuş modeli değil oda olduğu içinmiş.Doğru trajikomik...

      Sil
  6. merhabalar,

    keşferttim geldim.
    bana da beklerim.

    sevgiler.
    http://burcuaydn04.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
  7. Beyaz Sır'ın blog keşfi etkinliğinden geldim buraya. Blogunuz çok güzel, böyle güzel bir yazıyla karşılaşmak beni duygulandırdı. Ankara'dayken gitmeye fırsat bulamamıştım, sayenizde görmüş oldum. Ben de en yakın zamanda gidip acılarla dolu yakın tarihimizin bu değerli müzesini görmek istiyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz sayfama Maalesef çok yakın tarihte bu olanlar...İnşallah bir daha asla yaşanmaz
      Teşekkürler sevgiler

      Sil
  8. ayy postu okuyunca halimize şükrettim :(( Bu arada bloğunuzu takibe aldım. Bana da beklerim. İstanbuldaki mekanlarla ilgili öneri yapıyorum

    YanıtlaSil
  9. Sen beni öyle bir zamana götürdün ki şimdi anlatamam. Çocukluğum Ankara ulucanlar caddesinde geçti. Sonradan müze oldu dediler ama hiç gidebilme fırsatı bulamamıştım.paylaşımın için teşkkür ederim. Her şeyi çekmişsin :) Blog keşfi çok güzel bir şeymiş. Bana da bekliyorum mutlaka. Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ulucanların güzel tarafını yaşamışsınız siz ne güzellll Tabii ki gelirim sevgiler

      Sil
  10. Mükemmel ve aynı zamanda tuyler urpertici bir yazi olmus. Gitmis kadar oldum...

    YanıtlaSil
  11. Ben gidemezdim, gidemem zaten ama sayende görmüş oldum. Gözlerim doldu okurken. Necip Fazıl'ın "anlamak yok çocuğum anlar gibi olmak var, akıl için son tavır saçlarını yolmak var" mısraları çınladı kulaklarımda bir taraftan. Bazı şeyleri anlamak mümkün değil ne yazık ki. Vicdan kavramını sorguluyoruz ya insan olduğumuz için, vicdan o yıllarda hangi kuşun kanadına takılıp terk etmiş ülkeyi merak içerisindeyim. Bu güzel paylaşım için seni tebrik ederim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel söylemiş Necip Fazıl...Teşekkür ederim güzel yorumun için sevgiler :)

      Sil

YORUMLARINIZ BENİM İÇİN ÇOK DEĞERLİ....
HEPİNİZE ÇOKK TEŞEKKÜRLER...

BU BİR MÜBADELE HİKAYESİNİN ANLATILDIĞI RADYO HİKAYESİ

KOZANA HATIRALARI......

Selam Mübadil insanların fotoğraflarıyla birlikte bir mübadele hikayesi anlatımı burada....Bakalım kimlerle ortak hikayelerimiz var?...